We zitten middenin de digitale revolutie, of misschien is die zelfs pas net begonnen. De arbeidsmarkt is volop in beweging en Omnia College beweegt mee. De digitalisering en allerhande IT-toepassingen vormen een rode draad in het onderwijsaanbod op ons Innovatief Omnia.

In elk vakgebied is IT tegenwoordig een cruciaal onderdeel van het werk: van techniek tot zorg, van politie en defensie tot de horeca aan toe. Sociale media, grafische vormgeving, online presentaties, technische software; in elk beroep heb je je eigen IT-vaardigheden nodig. Innovatief Omnia helpt je de vaardigheden ontwikkelen die je nodig hebt om nu en in de toekomst te kunnen werken. Onder Innovatief Omnia vallen de vakken Mediawijsheid, Informatietechnologie, Media & Vormgeving en Smart Technology. Samen vormen deze een doorlopende leerlijn naar het mbo op het Da Vinci College.

Mediawijsheid

Vanaf de eerste klas leren we bij Mediawijsheid over het gebruik van social media: er kritisch over nadenken, het analyseren van bronnen, bewustzijn van privacyrechten. Maar ook: hoe kun je social media positief benutten en blogs en vlogs maken? Hier leer je de basis van softwarepakketten en devices. Zo is Mediawijsheid het fundament onder Innovatief Omnia.

Media & Vormgeving

Dit is het vak beeldende vorming anno 2020, in digitale vorm dus. We leren er beeld bewerken op een procesgerichte manier. Leerlingen krijgen een opdracht en moeten daar zelf de aanpak bij verzinnen. Dat bereidt ze voor op de toekomst.

Informatietechnologie

In de bovenbouw leren onze GL- en TL-leerlingen bij dit vak onder andere over systeembeheer en over de inzet van ICT in informatiestromen. Informatietechnologie is speciaal voor die leerlingen die een toekomst in de ICT voor zich zien.

Smart Technology

3D-printen, mBots programmeren, computergestuurde CNC machines bedienen, domotica installeren. In het speciaal hiervoor ingerichte SmartLab ontdekken onze leerlingen de nieuwe technologie. Deze staat niet meer zozeer in het teken van handwerk, maar draait om het bedienen en programmeren van machines.

Informatietechnologie en Smart Technology komen in de bovenbouw aan bod als examenvak, hoewel leerlingen er in de onderbouw ook al aan ‘snuffelen’. Mediawijsheid en Media & Vormgeving zijn vanaf dag één onderdeel van alle profielen op Omnia College.

Naast het SmartLab is er ook een MediaLab op school waar de leerlingen onder andere werken met iMacs, digitale camera’s en een greenscreen. ,,Wat je bij deze vakken leert, komt óveral terug, ongeacht je vervolgopleiding’, stelt teamleider GL/TL Randee Gagné. ,,En dat wordt in de toekomst alleen maar meer natuurlijk.’’

Jay en Indy

Jay van Wieringen en Indy Mus zitten in de eerste klas op Omnia College en hebben drie uur in de week Mediawijsheid en Media & Vormgeving. Leuk, vinden ze. ,,Op de basisschool werkten we ook al met laptops. Dat ging me goed af’’, zegt Jay. ,,Ik ben graag met techniek bezig.’’

,,Tijdens Media & Vormgeving krijgen we opdrachten. Om op de iMac een fruitschaal met fruit erin te tekenen bijvoorbeeld’’, vertelt Indy. ,,Zo leer je werken met verschillende vormen en kleuren. Soms mogen we ook vrij ontwerpen. Bij Mediawijsheid leren we elke les iets anders; we zijn er bezig met Word, Office, Powerpoint. Op de basisschool heb ik daar ook wel mee gewerkt, maar nu leren we wat je er echt mee kunt doen.’’ Jay vult aan: ,,OneDrive, Teams.’’ Hij lacht: ,,Dat is handig als we ooit thuis moeten werken.’’ Dide Korte, docent Media en Vormgeving en CKV, leert Jay van Wieringen en Indy Mus ontwerpen met het programma Adobe Illustrator. Foto: Alex Willemsen

Doemiddag

Op 11 november is er een doemiddag voor leerlingen uit groep 7 en 8. Speciaal om Innovatief Omnia te ervaren. Meer informatie op omniacollege.nl.