Nieuws basisscholen

Coachgesprek op daltonschool De Poorter

Het team van daltonschool De Poorter heeft zich dit schooljaar nog verder ontwikkeld in het geven van daltononderwijs. Het onderwerp was eigenaarschap van de leerlingen. Een belangrijk onderwerp omdat eigenaarschap kinderen motiveert om te leren.

Montessori Hoog Dalem

OVO start een nieuwe basisschool: Montessori Hoog Dalem. En het wordt nog beter, we starten al op 2 september 2019!

Eind 2018 was er in Het Gildenplein voor ouders en leerkrachten een bijeenkomst rond het thema social media. The Big Mo speelde een interactieve theatervoorstelling. Door herkenbare scènes en open gesprekken werden ouders, leerkrachten, en een aantal aanwezige leerlingen, zich bewust van de impact van social media op jongeren.

Deelnemers waren erg onder de indruk van de gevolgen die ongewenst gebruik van social media op kinderen kan hebben. Eens te meer werd duidelijk dat hierbij een belangrijke rol is weggelegd voor ouders en leerkrachten om kinderen te ondersteunen en weerbaar te maken in het goed omgaan met alles wat op hun pad komt in onze digitale wereld.

De avond werd georganiseerd door Daltonschool De Poorter, KBS Mariëngaarde, The Mall Jongerenwerk en de Politie. De voorstelling werd in februari 2019 vervolgd met lessen social media in groep 7 en 8.

Een schone planeet begint bij een schone school

Het verduurzamen van scholen en zeker de bewustwording van leerlingen is een belangrijk onderdeel van een duurzame samenleving. Alle openbare scholen in Gorinchem en Hardinxveld-Giessendam, de scholen van Stichting OVO, zijn aangesloten bij Eco-Schools of doen dat binnenkort. Op 19 juni was het de beurt aan de Graaf Reinaldschool, hieronder leest u hoe dit ging.

De Tweemaster is in samenwerking met SKG en de gemeente Gorinchem gestart met een groep Pientere Peuters. Deze groep komt wekelijks bijeen om ook peuters al volop uit te dagen hun talenten te ontwikkelen.

Deze groep peuters speelt met hetzelfde materiaal en krijgt dezelfde activiteiten aangeboden als de andere peuters, maar op een andere manier.