De scholen zijn sinds maandag gesloten. Een rare ervaring voor leerkrachten en docenten. Als je in de lokalen kijkt, lijkt het wel vakantie. Maar er wordt keihard gewerkt om het onderwijs door te laten gaan op afstand.

 

 

Middelbare scholen

Op de middelbare scholen van OVO is heel snel ingezet op elektronische leeromgevingen om leerlingen en docenten virtueel bij elkaar te brengen. Leerkrachten bereiden zich voor op virtueel lesgeven of zijn daar al mee bezig. Voor sommigen betekent dat veel chatten met leerlingen en opdrachten nakijken, andere kiezen voor (video)bellen of het filmen van hun lessen.

De scholen zijn creatief in het inzetten van digitale kanalen om leerlingen te motiveren en ondersteunen. Leerlingen van de afdeling Sports op Fortes Lyceum krijgen bijvoorbeeld  trainingsschema's en sportchallenges om in beweging te blijven nu de school en sportclubs gesloten zijn. De mentoren van Fortes Lyceum hebben maandag meteen een dagschema opgesteld om de leerlingen te helpen hun dagen nuttig te besteden.

Ouders en leerlingen worden via verschillende kanalen van de scholen actief op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen.

 

Basisscholen

Voor de basisscholen ligt de uitdaging iets anders. Zij werken normaal gesproken minder met huiswerk en digitale opdrachten. De teams zijn druk bezig om te kijken hoe ze de leerlingen het beste kunnen blijven ondersteunen. Ondertussen zorgen leerkrachten en directie dat ze in contact blijven met ouders.

Lespakketten voor groep 1/2 op obs De Driemaster

Er worden op dit moment lespakketten gemaakt, in ieder geval voor leerlingen van groep 5 tot en met 8, maar vaak voor de hele school. Als het nodig is, kunnen ouders een Chromebook lenen waarmee de leerlingen normaal gesproken op school werken. Zo kunnen alle leerlingen vanaf woensdag 18 maart thuis werken aan de digitale lesprogramma’s die de school gebruikt en kan de leerkracht de voortgang blijven volgen. 

 

Samen

Op welke manier dan ook, de docenten en leerkrachten geven les en de leerlingen leren. Samen werken we aan talent, ook als de leeromgeving plotseling drastisch verandert. Dat hebben we nu mogen zien en daar blijven we druk mee bezig.